– كلبك و الانتفاخ – تكونش بالونة و عاملة نفسها كلب

كلبك و الانتفاخ

– تكونش بالونة و عاملة نفسها كلب –

* الو، الحقيني يا سالي .. كلبي شيتوس تعبان اوي و مش قادر يتحرك و بطنة منفوخة ! – اهدي بس يا هبه و قوليلي ايه اللي حصل؟ * امبارح اكل كويس و نام، صحيت النهاردة الصبح لقيته تعبان أوي كده ! – طيب اهدي ! .. هكلم الدكتور حالاً و أجيبه معايا و أجيلك. …. مُعظم الأمراض اللي بتصيب البني آدمين أو الحيوانات بتكون مرض فيروسي أو بكتيري. لكن الإنتفاخ أسبابه بتختلف، ومنها التغذية. و هنتكلم عن كل سبب بالتفصيل. بس خلونا الأول نِعرف ايه الانتفاخ ده واعراضه ايه … الانتفاخ و أعراضه عند الكلاب الانتفاخ عبارة عن زيادة ملحوظة في حجم بطن الكلب وممكن تمتد للصدر. و كل ما تم تشخيصه و علاجه أسرع، كل ما كان أحسن لصحه الكلب. فـ هتلاحظ ان بطنه كبرت فجأه، و هيبقي قلقان و بيتحرك كتير “restless”، و يبدأ يبص كل شوية علي منطقة البطن .. مش بس كده ! ده هتلاقيه كمان بيحاول يرجّع كل 30 دقيقة، و دي بتبقي محاولة منه انه يخرج اللي مضايقه في بطنه بس محاولته بتبوء بالفشل. وده كانت الاعراض اللي ممكن تظهر عليه و تلاحظها من غير ما تقرب منه. اما بقي لو قربت من الكلب تقدر تعمل حاجه اسمها “Abdominal Percussion ” يعني تخبط علي بطن الكلب و الصوت اللي هتسمعه، هيخليك تقرب من سبب الانتفاخ، لأنه ليه أسباب كتير. أسباب الانتفاخ فـ لو خبطت علي بطنه و سمعت زي صوت الطبلة، يبقي الانتفاخ بسبب الهوا. اما لو خبطت عليها و سمعت صوت مكتوم، يبقي اكل متجمع في بطنه .. و لكن كل سبب و ليه عوامل، فـ اتقسمت لعوامل بيئية ،فسيولوجية، تغذية . فالعوامل البيئية زي : * ان الكلب اتحط تحت ضغط كبير لفترة طويلة سواء غير مكانه و مش مستريح في المكان الجديد، او اتعامل بطريقة فيها قسوة. * الكلب جري كتير و عمل مجهود فوق طاقته، فـ ده هيؤدي ان يحصل اضطرابات في عملية الهضم، بالتالي الاكل “Food” هيتجمع في البطن و يعمل انتفاخ. العوامل الفسيولوجية : اذا كانت الكلبة حامل، فطبيعي حجم البطن يكبر بسبب الجنين “Foetus“. و متعتبرش الحالة دي حالة مرضية، الا لو زاد حجم البطن زيادة عن اللزوم و ظهر بعض اعراض المرض علي الكلبة. عوامل التغذية :

و دي تُعتبر من أكتر الاسباب اللي ممكن تؤدي للـ انتفاخ، لأن زي ما قولنا قبل كده في مقال فات ان كل عمر و ليه كمية مُعينة من الأكل ياكلها في اليوم. فـ لو زادت الكمية دي،هتظهر مشاكل كتير. 1- منها صعوبة في الهضم، فـ يبدأ يتجمع البراز “Faeces” و يكبر حجم البطن. 2- لو بياكل اكل فيه كمية بروتين كتير-رغم أهميته- بس لو أكتر من اللي بيحتاجها الكلب، خصوصاً لو كان ذكر، هيساعد انه يكوّن عنده حصاوي و يتجمع عنده البول “Fluid“، فحجم المثانة يكبر ويضغط علي البطن.

فـ هنا مهم جداً نهتم بجودة الـ Dry Food اللي بنديه للكلب و يكون فيه العناصر الغذائية مظبوطة عشان تتجنب المُشكلة دي . 3- نقص في انزيم الـ Trypsin اللي بيساعد علي الهضم، و الانزيم ده موجود في اللحمة. إذا تقدر تديله لحمة مرتين في الأسبوع. و دي كانت الأسباب الرئيسية للانتفاخ، لكن في اسباب تانية فرعية زي : * ان الكلب عنده تضخم في الكبد أو الطحال. * او لو حصل التفاف في امعاء الكلب “Flatus” اللي بيساعد علي دخول الهوا الكتير للمعدة فيظهر الانتفاخ .. * او لو حصل التفاف في معدته “Gastric dilatation ” نتيجه انه أكل كتير و بعدها عمل مجهود زيادة و رجع شرب مايه كتير. بس خد بالك الحالات دي بتبقي خطر و بتحتاج تدخل جراحي سريع . عشان كده مهم جداً انك تلحق كلبك لو ظهرت عليه اي عرض من الاعراض اللي قولناها. …. بعد كل الاسباب دي، ظهراختصار الـ 5F’s بيجمع اسباب الانتفاخ و هي : (Fluids , Food , Foetus ,Faeces,Flatus) الوقاية خير من العلاج – طب عشان تحمي كلبك و تبعد نفسك عن القلق ده، تعمل ايه ؟ تقدر تحميه في الـ7 نقط دول : 1- تحاول تقلل الضغط علي كلبك و تبعده عن المجهود الزيادة.

2- شربه مايه كتير، ما عدا قبل الاكل و بعده.

3- حاول تحطله كميات من الاكل مناسبة لعمره.

4- في بعض المُكملات الغذائية فيها بكتريا زي Purina Fortiflora و Vetri-Science Probiotic ،و دي من انواع البكتريا المُفيدة اللي بتساعد علي الهضم.

5- حاول تقلل الأكل اللي فيه كربوهيدرات و فول الصويا.

6- متسمحش لكلبك انه ياكل بسرعة، عشان نتيجه التصرف ده تجمع الاكل في بطنه ، فـ بالتالي هيبقي صعب هضمه. 7- و امنع كلبك من انه يشرب مايه بسرعة.

و ده طبعاً لو المُشكلة متخصش الكبد و الطحال زي ما قولنا فوق

….

.دائما و ابدا افتكر ان كل ما تلحق المرض في اوله، كل ما تتجنب مشاكل كتير. زي ما هبه عملت مع كلبها اول ما شافته تعبان حاولت تتصرف و جابتله دكتور أنت كمان لو كلبك تعب أو أشتكي من حاجه ، هتلاقينا موجودين جنبك و جاهزين في أي وقت

4 مشاهدة0 تعليق

المنشورات الأخيرة

إظهار الكل

عمليات تعقيم الحيوانات الاليفة

عمليات تعقيم الحيوانات الاليفة مثل القطط والكلاب تجعل حيوانك الأليف أكثر لطفًا وأقل عنفًا، كما أنها تحد من الكثير من السلوكيات الخاطئة التي تصدر منهم بعد مرحلة البلوغ مثل الميل للعنف، بالإضافة إلى منع

حماية الإنسان من داء الكلب

go to service collection حماية الإنسان من داء الكلب داء الكلب هو أحد الأمراض الفيروسية يسبب التهاباً حاداً في الدماغ ويصيب الحيوانات ذات الدم الحار، وهو مرض حيواني النشأة، أي أنه ينتقل من فصيلة إلى

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now